شرکت مهندسین مشاور ساختمان های هوشمند خاورمیانه

اتوماسیون ساختمان مدرن مبتنی بر فضای ابری . ساده، ایمن، مقرون به صرفه

سیستم های کنترل هوشمند اداری

 

در سیستم های هوشمند اداری مسائل متفاوتی برای کاربران مطرح می شود. در محیط های اداری سیستم های کنترلی نظیر روشنایی، کنترل تهویه مطبوع، اولویت های کنترل مدیریتی، سیستم های نمایش وضعیت و سنسور ها مطرح می باشد که همگی در پروتکل KNX لحاظ می گردد .

از طرفی در سیستم های اداری، کنترل موتورخانه نیز مورد استفاده قرار میگیرید که از طریق پروتکل Bacnet کنترل می شود.

نمونه ای از کارکرد این سیستم ها در زیر بیان خواهد شد:

  • سیستم های روشنایی

    کنترل روشنایی در واحد های اداری یکی از سیستم های معمول برای آنها می باشد . این کنترل می تواند از طریق سیستم های هوشمند و کلید باشد و یا می تواند به صورت کنترل از طریق سنسور عمل نماید. در فضا هایی که دارای تعداد زیادی سرخط های روشنایی می باشد و کنترل از طریق کلید های هوشمند انجام می شود، و در مقابل فضا هایی که دارای یک سرخط می باشند کنترل را می توان از طریق سنسور انجام داد.

    سیستم کنترل روشنایی هوشمند به غیر از روشن خاموش کردن هر سرخط به صورت مجزا امکانات منحصر به فردی، شامل موارد ذیل را نیز به همراه دارد:

    کنترل یکپارچه سیستم روشنایی
    تنظیم شدت روشنایی به میزان دلخواه
    اجرای سناریو های مختلف با فشردن یک کلید
    یکی از مهمترین فضا ها از دیدگاه سیستم های روشنایی اداری اتاق های کنفرانس می باشد. اتاق کنفرانس از نظر نور پردازی و کنترل آن و راحتی کارکرد پر اهمیت بوده و باید تمامی امکانات مورد نیاز در آن تعبیه شود.

    یکی از مزیت های استفاده از سیستم های هوشمند ، کاهش مصرف انرژی  می باشد که در کل روشنایی به میزان لازم تغییر داده شده و از مصارف بیش از حد جلوگیری می کند و همچنین با توجه به هوشمند بودن سیستم می توان منطق های خاصی را اجرا نمود که در مصرف کلی انرژی کمک کرده و همچنین شدت روشنایی موجود در فضای واحد را به صورت مناسبی تنظیم می نماید.

  • سیستم کنترل تاسیسات مکانیکی موتورخانه

    امروزه سیستم های مکانیکی موتورخانه شامل موارد مختلفی از جمله بویلر، چیلر، پمپ ها و منابع ذخیره آب گرم و سرد و غیره می باشد. تمامی این دستگاه ها نیاز به نگهداری و نظارت دارند و در سیستم های سنتی این اعمال از طریق یک گروه مکانیک صورت می گیرد.

    با ورود سیستم های هوشمند به کنترل موتورخانه، نگهداری و نظارت به صورت ساده تری انجام می گیرد. سیستم های هوشمند بکار رفته می توانند با اندازه گیری قدرت پمپ و یا تاخیر رسیدن دمای بویلر به مقدار لازم، مشکلات موجود در سیستم را به کاربر اطلاع دهد و کاربر می تواند در اسرع وقت اقدامات لازم را جهت پیشگیری و یا رفع عیب انجام دهد.

    همچنین با داشتن یک درگاه گرافیکی برای کاربر، کنترل و بررسی سیستم با سهولت هرچه تمام تر صورت می گیرد. همچنین از طرفی با دادن دسترسی به مدیر و معاون ساختمان، تنظیماتی همچون دمای دلخواه اتاق ها و یا راهرو ها را نیز می توان به راحتی کنترل نمایند.

  • سیستم های تهویه مطبوع

    سیستم های تهویه مطبوع در ساختمان های اداری به صورت مرکزی می باشد. بدین صورت که با هوشمند سازی موتور خانه و سیستم تهویه مطبوع تمامی فرآیند های آن به صورت هوشمند می باشد و کنترل دستی به کاربران داده نمی شود. دمای مطلوب از طریق کلید های هوشمند خوانده شده اما دمای دلخواه از طریق یک سیستم مرکزی کنترل می شود. در سیستم های اداری با توجه به فن کوئل ها و سیستم های اجرا شده برروی آنها می توان برای کاهش مصرف انرژی و بهینه سازی سیستم های آن از شیر های برقی نیز استفاده نمود. شیر های برقی مصارف آب گرم و سرد را در فن کوئل ها کاهش می دهند و مصرف انرژی را به صورت کلی کاهش می دهند.

  • سیستم های پرده برقی

    در ساختمان های اداری با توجه به استفاده از کرکره های برقی می توان به صورت بهینه از نور خورشید استفاده نمود. بدین صورت که با در نظر گرفتن موقعیت و شدت روشنایی، نور پره ها را تنظیم کرده تا بتوان از نور طبیعی موجود استفاده شود.   همچنین برای برخی از ساختمان ها که از سایه بان برای حفاظت استفاده می شود، از سیستم های هوشمند پرده برقی استفاده می شود تا بتوان به راحتی آنها را نیز کنترل نمود.

  • سیستم های صوتی

    سیستم های پخش صوت برای اداره می توان به صورت پخش موسیقی برای لابی و سیستم های پیجینگ و یا سیستم های کنفرانس را در نظر گرفت. این سیستم ها می توان بسته به محیط با شدت خاصی تنظیم شود و هر کدام برای محیط مشخص خود پخش شود.

  • سیستم های کنترل از راه دور

    همانطور که پیش تر اشاره گردید، سطوح اولویت بندی متفاوتی در دسترسی به تنظیمات و کنترل ها در ساختمان های اداری وجود دارد. به عنوان مثال اولویت اول با مدیر و اولویت دوم با معاون و در آخر کاربر وجود دارد. این سطوح اولویت بندی شده را نیز می توان در سیستم های مختلف پیاده سازی نمود تا مدیر و معاون بتواند از طریق سیستم های تعبیه شده این سطوح را کنترل نماید.

  • سیستم های امنیتی

    مباحث امنیتی به نوع خود یک سیستم جداگانه می باشد. اما در سیستم های هوشمند به یک سری کنترل های خاص ختم می شود.

    وجود سنسور های حرکتی برای کنترل رفت و آمد و یا حضور اشخاص در واحد، مگنت های درب و پنجره برای مشخص شدن باز و یا بسته بودن آنها و نمایش دوربین های مدار بسته برروی صفحه های لمسی تعبیه شده یکی از این موارد می باشد.

    با فعال شدن تعدادی از سنسور ها در فضا های خاص می توان به سیستم هوشمند پیغام خاصی ارسال شود و شما این پیغام را مشاهده نمایید. همچنین با فعال و یا غیر فعال شدن این سنسور ها می توان برنامه ریزی کرد که تا تمامی سرخط های روشنایی خاموش و یا روشن شود و تمامی سیستم های تهویه مطبوع به حالت آماده باش رفته و مصرف انرژی را در واحد شما کاهش داد.
    امروزه با استفاده از دوربین های IP که قابلیت اتصال به سیستم های شبکه را دارند، می توان استفاده نمود تا به سیستم های هوشمند موجود متصل شده و به راحتی بتوان وضعیت دوربین ها در صفحات لمسی موجود و یا از طریق یک سری از سیستم های ارتباط موبایل مشاهده نمود.

    در آخر می توان گفت، همانطور که مشاهده می شود، امکانات متفاوتی برای شما وجود دارد که ساختمان خود را از نقاط مختلفی کنترل نمایید. کافیست که یک تصمیم گیری مناسب داشته تا بتوان، سیستم های مورد نظر خود را برروی واحد مسکونی پیاده سازی نمود و بهترین بهره بری و آسایش را در منزل خود داشته باشد.

آیا نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

جهت دریافت اطلاعات فنی بیشتر و سایر اطلاعات اجرایی و همچنین مشاوره در مورد این محصولات با ما تماس بگیرید.

MIBC

به منظور مهندسی، تأمین، اجرا، نظارت و ارائه خدمات پس از فـروش، در قالب سیستم های ولتاژ بسیار پایین (ELV) با محوریت راه حل های کنترل هوشمند، تیـــم متخصصی از مهندسین و تکنسین ها را گرد هم آورده است.

آدرس

تهران، گاندی جنوبی، خیابان هفدهم، پلاک ۲۵، واحد ۷

کد پستی : ۱۵۱۷۸۷۶۵۱۸

راه های ارتباط با ما

۲۲۸۲۱۵۳۷ – ۰۲۱
۸۸۸۵۰۸۷۱ – ۰۲۱
۸۸۸۵۰۸۷۲ – ۰۲۱
۸۸۸۵۰۸۷۴ – ۰۲۱

فکس : ۲۲۸۲۱۵۳۸ – ۰۲۱
ایمیل : info@mibcco.com